Het Financieel Dagblad meldt vandaag dat Chinese bouwers van vrachtwagens en bussen op waterstof in gesprek zijn met partijen om in Nederland voertuigen te gaan verkopen en mogelijk ook bouwen. Is dit een angst, droom, wens of echte realiteit? De Europese vrachtwagenbouwers hebben al enkele prototypes rijden, maar deze initiatieven worden volgende het FD mogelijk ingehaald door de Chinese modellen die al op de markt verkrijgbaar zijn.
Europa nu wel klaar voor waterstof vrachtwagens
Het Amerikaanse Hyzon Motors had vijf jaar geleden grootste plannen met de productie van zware vrachtwagens op waterstof in Nederland. In samenwerking met Holthausen Clean Technology zou er in Noord-Nederland een fabriek neergezet worden voor de productie van waterstoftrucks en -bussen voor de Europese markt. Helaas werd er twee jaar laten een punt achter de samenwerking gezet tussen Hyzon en Holthausen en later bleek het Amerikaanse bedrijf het hoofd niet boven water te kunnen houden.
Europese fabrikanten (zoals: Scania, Mercedes en Iveco) hebben de afgelopen jaren niet stilgezeten en demonstratie trucks uitgebracht. De Duitse waterstoftruckbouwer MAN hoopt binnenkort zijn eerste wagens te testen. Daarnaast is er volgens het FD grote interesse van vier Chinese bouwers van vrachtwagens en bussen op waterstof om modellen op de Europese markt te brengen. De trucks moeten uiteraard dan wel voldoende aan de strenge Europese eisen.
Groene waterstofinfrastructuur
Er zal met toetreding van de Chinese partijen meer keuze ontstaan voor transportbedrijven. Echter hebben ook sommige Europese fabrikanten zich nog niet gefocust op waterstof en gaan de boot mogelijk missen. Bij een snelle overstap van transporteurs naar waterstofvoertuigen is er op dit moment nog een uitdaging met de infrastructuur. Het aantal tankstation is Nederland en Europa is nog beperkt en daarbij komt dat er beperkte groene waterstof beschikbaar is. Hierdoor is de prijs aan de pomp nu vrij hoog.
Aan de andere kant zal er door meer vraag aan groene waterstof een financieel gezonde businesscase voor de productie van groene waterstof zijn. Projecten die eerder geen sluitende begroting kregen, worden mogelijk weer uit de ijskast gehaald. Er zal daarnaast aandacht moeten zijn voor de transportkosten van de waterstof naar tankstations. Deze kosten hebben op dit moment een grote impact op de prijs. De European Association of Automotive Suppliers en European Automobile Manufacturers Association hebben onlangs een brief gestuurd naar Commissievoorzitter Ursula von der Leyen om meer overheidssteun voor een groene transportsector.
Vestiging in Duitsland
Het brandstofcel productiebedrijf Refire heeft inmiddels een kantoor in Hamburg en sloot deze zomer een deal met een Frans waterstoffonds, om de ontwikkeling in Europa verder te brengen. Het bedrijf heeft voor de eerste Slowaakse waterstoftruck een 117 kW/h REFIRE brandstofcel (model HERSTART Prisma XII+) geleverd. De waterstofinstallatie is gebouwd op een Ford Trucks F-MAX-platform.
Bron: FD
0 reacties