CMB.TECH en Damen kondigen met trots hun samenwerking aan voor vier dual fuel waterstofsleepboten. Deze schepen, gebouwd door Damen, maken gebruik van CMB.TECH’s innovatieve dual fuel waterstoftechnologie die de uitstoot aanzienlijk zal verminderen.

De samenwerking voor de eerste vier schepen werd op 23 mei getekend bij Albwardy Damen in Sharjah. De ondertekening vond plaats tijdens de 27ste International Tug & Salvage (ITS) conventie in Dubai. Eerder die dag overhandigde classificatiebureau Lloyd’s Register aan CMB.TECH en Damen een principiële goedkeuring (AiP) voor de waterstofoplossing die in de sleepboten zal worden geïnstalleerd.

Het vergroenen van de industrie

Damen en CMB.TECH hebben eerder samengewerkt aan de ontwikkeling van een serie Commissioning Service Operations Vessels (CSOV) – met dual fuel waterstof generatorsets aan boord – de zogenaamde Elevation Series, die Damen bouwt voor CMB.TECH’s dochteronderneming Windcat.

“Dit contract betekent opnieuw een zeer belangrijke stap in de verdere uitbouw van onze portfolio van waterstofschepen. ASD sleepboten zijn ideaal om een eerste aanzet te geven tot het vergroenen van havenactiviteiten. Met onze sleepboten op waterstof kan elke haven ter wereld haar CO₂-emissies verlagen én vraag creëren naar groene waterstofproductie.”

Alexander Saverys, CEO van CMB.TECH
736 kg waterstof

De dual fuel waterstof ASD Tugs 2812 FF-H2, met een trekkracht van 80 ton, die voldoen aan de strengste IMO Tier III en EU Stage V normen, zijn een nieuwe stap in de samenwerking tussen de partijen. De schepen worden uitgerust met vier highspeed dual fuel waterstofmotoren, ontworpen om NOx- en CO₂-emissies te verminderen. Ze zullen ook modulaire opslagsystemen voor gecomprimeerde waterstof bevatten, die zorgen voor een veilige opslag onder het dek. Elke sleepboot kan tot 16 waterstofflessen meenemen, met een totale opslagcapaciteit van 736 kg waterstof onder druk bij 350 bar.

Hoewel deze sleepboten voornamelijk op waterstof zullen varen, zijn ze uitgerust om over te schakelen op traditionele brandstof als er geen waterstof beschikbaar is en kunnen ze indien nodig op 100% traditionele brandstof varen. De sleepboten hebben in totaal 160mbrandstofvoorraad.

Van links naar rechts: CEO van CMB.TECH Alexander Saverys en CCO van Damen Jan-Wim Dekker
Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *