CMB.TECH en Boeckmans kondigen vandaag hun samenwerking aan die de vergroening van de maritieme industrie zal versnellen: de ontwikkeling van vier waterstof-aangedreven vrachtschepen van 5.000 ton met aanzienlijk verminderde uitstoot van broeikasgassen.

Het eerste schip zal worden opgeleverd in de tweede helft van 2025. De schepen worden gebouwd op de scheepswerf van Dung Quat in Vietnam.

Zeeroutes

We kennen natuurlijk al het waterstof aangedreven binnenvaartschip H2 BARGE 1 van Future Proof Shipping uit Rotterdam. Dit vrachtschip van CMB.TECH zal echter niet op rivieren worden ingezet, maar worden gebruikt op belangrijke zeeroutes, waaronder Noord-Europa, de Middellandse Zee, Noord-Afrika en West-Afrika.

Diesel electrisch

Het vrachtschip, gezamenlijk ontworpen met Handelskade, zal dieselelektrische motoren bevatten die onder de accommodatie aan de voorkant van het schip zijn geplaatst. Dit is een opstelling waarbij een verbrandingsmotor elektriciteit genereert voor de elektromotor. De elektromotor drijft vervolgens de schroef aan. Het is een techniek die oa ook bij cruiseschepen en treinen wordt toegepast.

Deze configuratie maakt het achterschip beschikbaar voor duurzame voortstuwingssystemen zoals waterstof (maar er kunnen ook andere alternatieve koolstofarme motoren worden geïnstalleerd). Bovendien zal er voldoende ruimte beschikbaar zijn voor opslag van deze alternatieve brandstoffen.

“De belangrijkste ontwerpfilosofie van het schip is het bereiken van lagere emissies door middel van rompvormgeving, innovatief ontwerp en het toepassen van de nieuwste technologieën. We zijn erin geslaagd om de emissies met 40% te verminderen in vergelijking met traditionele vrachtschepen in dieselmodus. Dit kan zelfs verder worden verminderd door de implementatie van nieuwe duurzame voortstuwingssystemen en het creëren van opslagruimte voor brandstoffen zoals waterstof. De dieselelektrische configuratie van het schip vereenvoudigt de integratie van nieuwe systemen in het elektriciteitsnet.”

Directeur van Boeckmans, Pierre Durot

Deze samenwerking toont de inzet van zowel CMB.TECH als Boeckmans om duurzaamheid in de maritieme sector te bevorderen en tegelijkertijd efficiënte en betrouwbare transportoplossingen te bieden voor wereldwijde handelsroutes.

Ammoniak

Ook doet CMB.TECH onderzoek naar het gebruik van ammoniak als brandstof voor zeeschepen. Deze drager van waterstof kan namelijk ook gebruikt worden in hiervoor aangepaste scheepsmotoren. Deze techniek staat echter nog in de kinderschoenen.

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *