Op maandag 23 mei is de vliegende waterstofboot van het TU Delft Hydro Motion Team onthuld. Tweede Kamerlid Raoul Boucke (D66) heeft de boot gedoopt bij Lake7 in Zevenhuizen. De waterstofboot is ontworpen en gebouwd door 24 studenten van de TU Delft. Met deze boot is het team van plan om van 4-9 juli 2022 het wereldkampioenschap in Monaco te winnen.

De eerste zeewaardige monohull

Vorige jaar viel het team helaas nog uit in de race. Dit jaar pakken ze het anders aan. Het Hydro Motion Team heeft voor het eerst een romp voor waterstof ontworpen. Dit bracht ze ertoe om een monohull te ontwerpen, dit houdt in dat de romp van de boot uit één stuk bestaat. De boot van vorige jaren gebruikte telkens trimaran als basis. Met deze monohull kan alle ruimte zo efficiënt mogelijk worden gebruikt en is de boot wendbaarder zijn.

Bovenop de boot boot zitten twee doppen, deze zijn niet alleen voor de show. Als er een waterstoflek ontstaat, zal de waterstof naar boven drijven. De twee tanks zitten direct onder de doppen, dus de doppen zorgen ervoor dat de waterstof een plek heeft om de boot te verlaten. Dit zorgt voor meer veiligheid voor de piloten in de boot.

Zowel de romp als de kappen zijn gemaakt van koolstofvezel, een licht en sterk materiaal. Om ervoor te zorgen dat de romp bestand is tegen de ruige omstandigheden van de Middellandse Zee, is precies geanalyseerd hoeveel koolstoflagen we nodig hadden.

16 kg waterstof

De waterstof die we gebruiken om onze boot voort te stuwen wordt gasvormig opgeslagen bij 350 bar in 2 tanks, het dubbele van vorig jaar. In totaal kan 16 kg worden meegenomen.
Vanuit de tank gaat de waterstof naar de brandstofcel die de elektriciteit produceert om de electromotor aan te drijven en de schroef te laten draaien.

Dankzij de waterstof kan de boot een enkele reis van Amsterdam naar Londen varen zonder te tanken. Dit is een grote stap voor het team. “Met deze boot willen we de potentie van waterstof laten zien voor zeeschepen”, vertelt Sietse Duister van het team. “Deze zijn van cruciaal belang voor het verduurzamen van de maritieme industrie.”

Met deze boot willen we de potentie van waterstof laten zien voor zeeschepen”

Sietse Duister, teamlid
Een vliegende boot op waterstof

Behalve dat het team in één jaar een boot op waterstof heeft gebouwd, laten ze hem ook vliegen! Wanneer een boot meer snelheid oppikt, neemt de weerstand met het water toe, wat leidt tot meer energieverbruik. Door de boot te laten vliegen vermijden ze het gebruik van die grote hoeveelheden energie, waardoor de boot veel efficiënter wordt. Tijdens het zeilen creëren de vleugels onder de boot een opwaartse kracht, de zogenaamde lift. Bij sneller varen zorgen de vleugels voor meer lift. De vleugels tillen de boot uit het water wanneer ze een snelheid van 25 km/u bereiken.

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: