Volvo Construction Equipment is gestart met het testen van ‘s werelds eerste prototype van de knikdumper met brandstofcel, de Volvo HX04. De resultaten van het project zullen belangrijke inzichten verschaffen in de mogelijkheden van waterstof en brandstofcellen in zware trucks.

Het testen van de de duurzame waterstof knikdumper is voor Volvo een belangrijke mijlpaal voor de ontwikkeling van emissievrije voertuigen. De zeswielige Volvo HX04 is net zo wendbaar als de dieselvariant, maar nu voorzien van een elektromotor en een waterstof brandstofcel van PowerCell.

“Als uitvinders van ‘s werelds eerste knikdumper meer dan 55 jaar geleden, zijn we blij en trots om opnieuw verandering te stimuleren met dit brandstofceltransportconcept. Hoewel het een eerste prototype is, zal deze innovatie waardevolle inzichten geven in de kansen van waterstof in de energietransformatie naast batterij-elektrische oplossingen. Wij geloven dat we door meerdere technologieën te verkennen en samen te werken het beste pad voorwaarts kunnen creëren om de bouwsector koolstofvrij te maken.”

Carolina Diez Ferrer, Head of Advanced Engineering Programs bij Volvo CE

Op Volvo’s testcircuit in Braås (Zweden) heeft Shell een ultramodern waterstoftankstation aangelegd. Hier kan de knikdumper in 7,5 minuten voltanken. Op een volle tank van 12 kg kan ongeveer een halve dag gewerkt worden. Volvo verwacht dat de waterstofmachines in de tweede helft van dit decennium commercieel beschikbaar komt.


Bron: Volvo CE

Categorieën: Vrachtauto

1 reactie

Wilfried Loveniers · 20 juni 2022 op 16:11

Waar tanken waterstof

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: