Volvo toont op de testbaan een prototype van een vrachtwagen die op waterstof rijdt. Na 2025 moeten de trucks commercieel verkrijgbaar zijn. 

De elektrische brandstofceltrucks van Volvo hebben een actieradius die vergelijkbaar is met die van veel dieseltrucks (ongeveer 1.000 km) en een tanktijd van minder dan 15 minuten. De waterstofvoorraad is opgeslagen in vier cilinders achter de cabine. Er zitten twee brandstofcellen in de vrachtwagens met een gezamenlijk vermogen van 300kW. Het totale vrachtwagengewicht is ongeveer 65 ton.

“Brandstofcel elektrische vrachtwagens zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energie-eisende opdrachten. Ze kunnen ook een optie zijn in landen waar de oplaadmogelijkheden voor batterijen beperkt zijn.”

Roger Alm, President van Volvo Trucks

De brandstofcellen worden geleverd door cellcentric – de joint venture tussen de Volvo Group en Daimler Truck AG. Cellcentric gaat een van Europa’s grootste serieproductiefaciliteiten voor brandstofcellen bouwen, speciaal ontwikkeld voor zware voertuigen.


Bron: Volvo

Categorieën: Vrachtauto

1 reactie

Frank Conijn · 27 juni 2022 op 12:30

Ik denk dat vrachtwagens op H2 sowieso nodig zijn, omdat het stroomnetwerk het allemaal lang niet aankan. Het kan het nu al niet aan, en nu wordt nog maar een fractie van het wagenpark opgeladen.

Naar ik heb begrepen heeft rijden op stroom een beduidend groter rendement (kilometers per opgewekt kWh) dan op H2, maar men is bezig om de omzetting van stroom naar H2 efficiënter te maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: