Vorige maand is in Ohio een ongeluk gebeurd met een vrachtwagen dat waterstof vervoerde. De vrachtwagen raakte betrokken bij een verkeersongeval. De oplegger vatte vervolgens vlam. Ook zou er 30 sec na het ongeval een explosie gehoord zijn.

Het incident betrof een aanrijding tussen de vrachtwagen en een ander voertuig, waardoor een of meer van de waterstoftanks ontplofte. Volgens het Ohio Department of Transportation (ODOT) heeft de waterstofbrandstofexplosie van de vrachtwagen het verkeerslicht op de crashlocatie volledig verbrand, Ze verwachten dat het nog weken duurt voordat dat verkeerslicht vervangen en weer operationeel is.

420 kg waterstof

Rapporten van de Ohio State Highway Patrol geven aan dat terwijl de voertuigen over de kruising reden, een auto in botsing kwam met de vrachtwagen met de waterstof. De vrachtwagen vervoerde 420 kilogram waterstof in tanks in de oplegger. Als gevolg van de botsing ontstaken de tanks en vlogen ze in brand. Het voertuig brandde uit en beschadigde de nabijgelegen verkeerslichten en de nutsleidingen.

Explosie

Nathan McNeil, de brandweercommandant van Orange Township, vertelt dat een brandweerteam dat toevallig in de buurt was, de brand zag. Ongeveer 30 seconden na de crash vond er ook een explosie plaats. 

Gecontroleerd uitbranden

Er is besloten om de waterstofbrand niet te blussen, maar gecontroleerd uit te laten branden. Het bedrijf dat eigenaar was van de vrachtwagen, heeft warmtebeeldcamera’s gebruikte om zeker te zijn dat het branden was gestopt, zodat ze zouden weten wanneer de crashlocatie veilig was.

“Ze gebruiken een thermische motorcamera om zeker te weten dat de temperaturen laag zijn”, zegt McNeil. “Ze bekijken de tanks om er zeker van te zijn dat er geen mogelijkheid is dat er nog een brand kan ontstaan.”

Op de beelden hieronder is te zien hoe de afblaas van de waterstof tanks op de aanhangwagen snel en recht omhoog blazen. Dit in tegenstelling tot de met benzine gevulde vrachtwagen die in vlammen opgaat.


Beelden © WBNS 10 TV

Categorieën: Veiligheid

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *