Tijdens de autobeurs AII heeft Volkswagen CEO Diess een gespreksronde gehad met diverse journalisten. In dit gesprek noemde hij de waterstofauto ‘onzin’ en haalde uit naar concurrent BMW die veel investeert in de ontwikkeling van de waterstof auto.

Diess gaf in het gesprek aan er ‘zeer zeker’ van te zijn dat de waterstof de komende 10 jaren geen alternatief vormt als energiedrager voor auto’s. De reden is de hoge kostprijs van groene waterstof. Deze hoge kostprijs wordt volgens Diess vooral veroorzaakt door het inefficiënte productieproces van groene waterstof.

Waar komt de waterstof vandaan?

Op de vraag of de techniek wel voor grotere auto’s of vrachtauto’s een optie zou kunnen zijn, antwoorde Diess ‘Maar waar komt de waterstof vandaan? Vertel het me maar”. Hiermee verwees hij naar de zeer beperkte beschikbaarheid van groene waterstof. Hiermee sluit hij aan bij eerdere uitspraken van Professor Schrödl van de TU Wenen.

Groene waterstof is momenteel nog maar zeer beperkt beschikbaar. In Duitsland zijn momenteel ca. 70 waterstof tankstations. Aangezien er (nog) geen waterstof infrastructuur aanwezig is, produceren deze stations lokaal groene waterstof uit groene elektriciteit.

Dit is een relatief inefficiënte manier van produceren. Er is een extra omzetting van elektriciteit naar waterstof dient plaats te vinden. Bovendien zijn er geen schaalvoordelen te behalen, die bij centrale productie van waterstof uit biomassa of rest-groene-stroom wel te behalen zijn.

44 miljard euro

In het vorige decennium zette VW nog vol in op diesel als dé autotechniek van de toekomst. Na het dieselschandaal, moet VW nu de opgelopen achterstand op de ontwikkeling van elektrische auto’s versneld zien in te lopen. Dit om te voorkomen dat Wolfsburg het Detroit van Nedersaksen wordt. De komende vijf jaar wordt het astronomische bedrag van 44 miljard euro besteed aan de ontwikkeling van elektrische auto’s en autonome rijtechnologie, nieuwe mobiliteitsdiensten en digitalisering.

Dat VW niet inzet op waterstof, betekent niet dat moederbedrijf VAG waterstof uit de weg gaat. Eerder meldden we dat Audi de ontwikkeling van waterstof autos ging intensiveren. Ook VW heeft eerder aangegeven dat het gebruik van waterstof een dure technologie is, die alleen lonend kan zijn bij dure auto’s, bijvoorbeeld van de zustermerken Audi of Porsche.


Bron: WirtshaftsWoche en AD-auto,
Foto: Volkswagen newsroom

Categorieën: Auto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: