Haven van Antwerpen-Brugge en CMB.TECH verwelkomen binnenkort de Hydrotug, de eerste sleepboot op waterstof. De Hydrotug bestaat uit twee BeH2ydro V12 dual fuel medium speed motoren die kunnen draaien op waterstof en traditionele brandstof. Bij Armón Shipyards in Navia Spanje wordt het schip momenteel afgebouwd.

De Hydrotug maakt deel uit van een integraal vergroeningsprogramma voor de vloot van Port of Antwerp-Bruges. Met deze innovatie streeft Port of Antwerp-Bruges naar de integratie van de meest milieuvriendelijke technologieën die beschikbaar zijn. De Hydrotug kan 415 kg gecomprimeerde waterstof opslaan in 6 stellages geïnstalleerd op het dek en elimineert de uitstoot gelijk aan 350 auto’s.

BeH2ydro, een joint venture tussen CMB.TECH & ABC, heeft recent de technologie ontwikkeld voor medium-speed motoren met een hoger vermogen. De Hydrotug is het eerste schip dat wordt aangedreven door de dual fuel medium speed motoren – die elk 2 megawatt leveren – met de nieuwste EU Stage V emissie nabehandeling. De motoren hebben de nodige Factory Acceptance Tests (FAT) doorstaan die de correcte werking van de apparatuur valideren. 

De eerste tewaterlating van de Hydrotug bij Armón Shipyards in Navia Spanje vond maandag 16 mei plaatsen. In de komende maanden zullen alle resterende bouwactiviteiten van het schip worden afgerond (outfitting) zodat later dit jaar de proefvaart kan volgen. Het doel is om de Hydrotug eind dit jaar op te leveren en in het eerste kwartaal van 2023 volledig operationeel te hebben in Antwerpen.

Technische specificaties van de Hydrotug:

  • Afmetingen: breedte: 12,5m, lengte over alles: 30m, holte naar de mal: 5m
  • Totaal 415 kg gecomprimeerde waterstof opgeslagen in 54 individuele Type 3 cilinders geïnstalleerd in 6 stellages op het dek
  • 2x 2 MW V12 dual fuel BeHydro motoren
  • EU Stage V-conforme nabehandeling (SCR en roetfilter)
  • Trekkersleepboot met 65 ton boldertrekkracht
  • Classificatie door Lloyd’s Register
  • Dubbele romp
  • Volvo Penta D8 MG Stage V voor hulpaggregaten

Bron: CMB.TECH

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: