In het voorjaar 2022 lanceerde Windcat Workboats en CMB.TECH de Hydrocat 48. De afgelopen maanden heeft launching customer Vestas de waterstof CTV uitvoerig getest en is zeer tevreden over het duurzame vervoermiddel. Dit heeft Windcat Workboats, samen met zijn joint venture-partners TSM en FRS doen besluiten zes extra waterstof aangedreven schepen te bestellen.

Ik ben trots op deze aankondiging die onze inzet onderstreept om de uitstoot van offshore windondersteuningsschepen snel te verminderen. De investering die we doen geeft onze klanten in korte tijd toegang tot meer schepen op waterstof, die hen zullen ondersteunen om hun eigen klimaatdoelstellingen te halen.

Willem van der Wel, Algemeen Directeur bij Windcat Workboats

De zes extra waterstofschepen omvatten vier schepen van de MK3.5H2-serie, waarvan er twee in 2022 en twee in 2023 zullen worden geleverd. De andere twee schepen zullen van de nieuwe MK5-serie zijn. Deze schepen zijn 27-meter lang en hebben een dubbele waterstofcapaciteit ten opzicht van de MK3.5H2. Dat komt neer op ruim 400 kg waterstof.

CMB.TECH en Windcat Workboats werken samen om de motorcapaciteiten verder te optimaliseren met als doel het percentage waterstof dat wordt gebruikt in hun dual fuel-ontwerp te verhogen. Op dit moment draaien de twee duel fuel motoren van MAN op 80% (groene) waterstof en 20% diesel. Het langetermijnplan van het bedrijf is om de technologie en infrastructuur te ontwikkelen voor een volledig waterstof verbrandingsmotor (ICE).


Bron: CMB.TECH

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: