In Hannover showt Zepp.solutions op de IAA beurs hun nieuwste innovatie voor emissievrij zwaar transport: de zepp.europa H2 Fuel Cell Truck. Deze 40-tons waterstof-elektrische trekker is gebaseerd op de Mercedes-Benz Actros. Daarnaast toont Stellantis op deze beurs de Opel Movano Hydrogen. Deze bestelbus heeft een actieradius van meer dan 500 kilometer.

Waterstof-brandstofceltruck met rijbereik van 700 km

De zepp.europa truck is volledig uitgerust met een slaapcabine. De vrachtwagen kan standaard 45ft containers op een reguliere oplegger trekken, zonder aanpassingen aan de voertuigconfiguratie. Het voertuig heeft een waterstofopslag van 58,8 kg op 350 bar. Zepp wil in de toekomst een waterstof opslagsysteem op 700 bar inbouwen in de truck. Hiermee wordt de actieradius verruimd naar 1.000 km op één tankbeurt.

De Europa-truck wordt aangedreven door het geavanceerde X150-brandstofcelsysteem van zepp.solutions. De X150 bevat alle benodigde besturings- en subsystemen om waterstof om te zetten in elektrische hoogspanning.

Opel Movano Hydrogen

In 2021 lanceerden Opel de Vivaro HYDROGEN, de eerste waterstoftransporter van de autofabrikant. Deze week vergroot Opel zijn waterstofassortiment met de introductie van de Movano Hydrogen.

Met een combinatie van waterstof-brandstofcelaandrijving en plug-in batterij kan de nieuwe Opel Movano Hydrogen meer dan 500 kilometer afleggen. Met het voordeel dat de tank in minder dan 5 minuten met waterstof kan worden bijgetankt. De elektromotor biedt 110 kW (150 pk) vermogen en een maximaal koppel van 410 Nm. De 11 kWh lithium-ion accu biedt ondersteuning bij het starten of accelereren. Een ander groot voordeel van het systeem: remenergie kan worden gerecupereerd en als elektriciteit in de batterij worden gevoerd via de elektromotor die als generator werkt.


Bron: zepp.solutions en Stellantis

Categorieën: bestelbusVrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *