Sinds deze week rijdt Arriva met 10 waterstofbussen in de Achterhoek. Samen met de provincie Gelderland zet Arriva hiermee een nieuwe stap naar CO2-neutraal personenvervoer in de regio.

De nieuwe waterstofbussen zijn geproduceerd door Solaris Bus en Coach. De Urbino 12 bus is hiervoor voorzien van een 70 kW brandstofcel. De waterstoftanks zijn op het dak van de bus gemonteerd. In totaal zijn er 5 composiet tanks met elk een inhoud van 312 liter. Hiermee kan maximaal ca 35 kg waterstof worden getankt. Zoals elk waterstof-elektrisch voertuig, is de bus daarnaast ook nog voorzien van een accupakket, de Solaris High Power-batterij. Deze wordt ondermeer gebruikt om piekvermogen aan de motoren te kunnen leveren en om teruggewonnen remenergie in te kunnen opslaan.

50.000 kilometer per jaar op waterstof
Gedeputeerde Jan vd Meer tankt de waterstofbus

Voor Arriva Nederland is het rijden op waterstof een primeur. Het streven is om per bus minimaal 50.000 kilometer per jaar te rijden. We rijden tot aan einde concessie (december 2025) door met de bussen.  De waterstofbussen gaan tanken bij het speciaal hiervoor gebouwde waterstofvulpunt van Kuster Energy aan de Braamtseweg in Doetinchem. Dit waterstoftankstation is openbaar toegankelijk en kan dus ook door andere waterstof voertuigen worden gebruikt.

Valse start

Eind 2020 besloten Arriva, provincie Gelderland en de Poolse busfabrikant Solaris om vanaf december 2021 tien waterstofbussen in te gaan zetten in de dienstregeling in de Achterhoek. Op 26 oktober 2021 arriveerde de eerste splinternieuwe waterstofbus bij de Arriva vestiging in Doetinchem. Twee dagen later ontstond er brand in de vestiging en ging deze in vlammen op. Anderhalf jaar bleef het stil rond de mogelijke oorzaak van de brand, tot nu. Volgens Arriva is de uitkomst van het onderzoek dat er waterstof heeft gelekt. De exacte oorzaak van de lekkage valt echter niet meer eenduidig te achterhalen. Andere bronnen melden echter dat het veiligheidssysteem waarbij gelekte waterstof wordt ontvlamd, in het busdepot afging.

Om verder te gaan met dit project, heeft altijd vooropgestaan dat Arriva de bussen alleen de weg opstuurt wanneer dit op een veilige en verantwoorde manier kan. Solaris heeft op basis van het onderzoek en de aanbevelingen die daaruit voortvloeiden, in overleg met Arriva aanpassingen doorgevoerd.

Europese subsidie voor tien waterstofbussen

De invoering van waterstofbussen in de Achterhoek is het resultaat van de deelname van de provincie Gelderland aan het Europese programma JIVE (Joint Initiative for Hydrogen Vehicles Across Europe), waarin onder meer het stimuleren van emissieloos openbaar vervoer centraal staat. Daarmee wordt met Europese subsidie een impuls gegeven aan de vergroening van de mobiliteit en de realisatie van de waterstofinfrastructuur. In heel Europa gaat het om verschillende projecten waarbij 152 bussen in 14 Europese regio’s zijn gemoeid. Al eerder hebben de provincies Zuid-Holland en OV-Bureau Groningen-Drenthe besloten deel te nemen aan het project JIVE.


Foto’s © Arriva

Categorieën: Bussen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *