Wuppertaler Stadtwerke (WSW) heeft de eerste vijf van totaal tien brandstofcelbussen ontvangen van Van Hool. In de eerste periode worden ze kleinschalig ingezet op reguliere diensten. Als in februari de waterstoffabriek gereed is worden ze breed ingezet.

Met het waterstofproject wordt het openbaar vervoer in Wuppertal milieuvriendelijker en neemt de uitstoot van schadelijke stoffen af. Ten opzichte van een dieselbus wordt er 700 ton CO2 bespaard. Het project is een combinatie van zowel afvalverwerking, energieopwekking en openbaar vervoer.

De bussen zijn gestationeerd op het busdepot van Nextebreck. Daar heeft de WSW de werkplaatsen aangepast voor het onderhoud van de elektrische voertuigen. In eerste instantie worden de ongeveer 270 buschauffeurs getraind in het depot en het personeel van de werkplaats opgeleid. De bussen bieden plaats aan 75 passagiers. De voertuigen van 12 meter lang wegen 14 ton. Ze zijn uitgerust met een 85 kW brandstofcel en een kleine lithiumtitanaatoxide-batterij waarmee op 1 tank ruim 350 km kan worden gereden. De tank is aan het dak bevestigd waardoor de nieuwe waterstofbus iets hoger dan de bekende dieselvoertuigen.

In Korzert wordt bij het afvalbeheerbedrijf AWG nog gewerkt aan een waterstof tankstation. Het tankstation gaat in februari open. De fabriek voor waterstofproductie heeft een output van 1 MW met een opslagvolume van 425 kg waterstof. WSW en AWG gebruiken goedkope elektriciteit van hun eigen waste-to-energy-installatie om de brandstofkosten voor de elektrische busvloot laag te houden. 


Bron: WSW


0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *