De gemeente Tilburg gaat samenwerken met regionale partijen om het rijden op waterstof te stimuleren. Ze hebben hiervoor een intentieverklaring gesloten voor deelname aan de waterstof Coalition of the Willing Midden- Brabant.

De gemeente Tilburg stimuleert emissieloos vervoer, zoals elektrisch rijden. Tilburg zet ook in op rijden op waterstof, zodat er minder CO2 uitstoot is en dat helpt in de strijd tegen het opwarmen van de aarde én zorgt voor schonere lucht. Momenteel zijn er in Tilburg nog geen tankstations voor waterstof en ook rijden er nog weinig waterstofvoertuigen in de regio. Het één komt er niet zonder het ander stelt de gemeente.

De waterstofcoalitie bestaat uit de gemeente Tilburg en ongeveer 10-15 lokaal en regionaal actieve bedrijven. Zij willen zorgen voor voldoende waterstofvoertuigen, zodat er een waterstoftankstation gerealiseerd kan worden. Het Brabants Afval Team (BAF) wil ook waterstof vuilniswagens gaan inzetten, omdat batterij-elektrische varianten geen optie zijn.


Bron: Gemeente Tilburg

Categorieën: Uit de media

3 reacties

Ronald Meyer · 4 februari 2020 op 19:22

Als Nederland onderaan in Europa staat met de productie van groene stroom
Dan heb je geen of bijna geen overschotten aan groene stroom om groene waterstof van te maken.
Dat betekent dat de waterstof van fossiel moet zijn gemaakt.
Dat betekent dat een waterstof tankstation nu niet groen is.
Met waterstof ben je nog vervuilende vanwege de omzetverliezen.
Met waterstof nu ontstaat nog meer CO2.

    Frank Mietes · 5 februari 2020 op 11:04

    Niet als je hiervoor groene stroom gebruikt die anders verloren gaat doordat je de stroom niet kan opslaan.

    In Duitsland alleen al ging in 2018 zoveel groene stroom verloren (doordat deze op zonnige dagen werd geproduceerd, maar niet kon worden opgeslagen), dat je daar ca. 1 mln waterstofauto’s een jaar lang op had kunnen rijden (als je deze stroom gebruikt had om waterstof van te maken)….

Arjen Bakker · 10 februari 2020 op 11:10

@Ronald Meyer, het klopt wat je zegt. Momenteel is er zeker nog geen overschot aan groene stroom en zal veel van de waterstof middels fossiel worden gemaakt. De kansen zitten juist op waterstofproductie bij andere processen waarbij het een reststroom kan zijn (die nu de lucht in gaat). Het omzetten van kW naar H2 en weer terug naar kW is zeker nog niet efficiënt genoeg (zal rond de 35/40% liggen) maar de techniek verbeterd snel. En zou op termijn in ieder geval een goede aanvulling kunnen worden om van het fossiel af te komen.
@Frank zo simpel is het helaas niet. Om de ‘overtollige’ stroom om te kunne zetten zal eerst serieus veel moeten worden geïnvesteerd in elektrolysers en opslagcapaciteit.

Al met al blijft het een kip/ei verhaal. Waarbij ik het alleen maar mooi vind om te zien dat bepaalde instellingen wel de stap wagen en alvast voorsorteren op iets wat waarschijnlijk toch wel komen gaat.

Personenauto’s op waterstof zal niet veel schelen, juist de omzetting van zwaar vefrkeer kan veel voordelen met zich meebrengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: