Het Spaanse Air Nostrum en het Amerikaanse Universal Hydrogen hebben een overeenkomst gesloten voor het ombouwen van turbopropvliegtuigen naar elektrische-waterstof aandrijving. De Amerikanen zullen elf turbopropconversiekits leveren voor het ombouwen.
De Spaanse regionale luchtvaartmaatschappij heeft elf ART 72-600 modellen. Deze tweemotorig turboprop passagiersvliegtuigen gaan ze met ombouwkits van Universal Hydrogen voorzien van waterstofaandrijving. Air Nostrum heeft er alle vertrouwen in dat de definitieve implementatie van deze technologie, na de juiste tests en certificeringen, de komende jaren definitief operationeel zal zijn in de turbopropvloot. Daarbij wordt verwacht dat ze een gelijkwaardige of betere efficiëntie hebben in vergelijking met de bestaande vloot.
De ombouwkits bestaan uit een brandstofcel op basis van waterstof en elektromotoren die de bestaande ‘fossiele’ turbopropmotoren op de toestellen vervangen. Universal Hydrogen heeft ook een oplossing voor het gebrek aan waterstof op luchthavens. Dit doen ze met behulp van modulaire capsuletechnologie. Op de luchthaven wordt de capsule rechtstreeks in het vliegtuig geplaatst en verwisseld. De waterstof wordt getransporteerd en gedistribueerd via het bestaande wereldwijde vrachtnetwerk.

Universal Hydrogen heeft ook een samenwerking gesloten met het IJslandse Icelandair voor de ombouw van Bombardier DHC-8’s. De afgelopen weken zien we steeds meer waterstofontwikkelingen voor kleine passagiers vliegtuigen (o.a. H2Fly en ZeroAvia).
Bron: Air Nostrum
Afbeelding van Universal hydrogen
0 reacties