Drone Delivery Service heeft met succes 50 km gevlogen met een drone voorzien van waterstofbrandstofcel. Tijdens de demonstratievlucht vanuit Vliegveld Stadskanaal (EHST) is er gevlogen met een payload van 5 kilogram.

Succesvolle demonstratievlucht

Drone Delivery Service is in opdracht van de Provincie Groningen twee jaar geleden gestart met het ontwikkelen van een duurzame drone op waterstof. Voor het project is er een drone opmaat gebouwd waarin alle waterstofcomponenten zijn ingebouwd. Intelligent Energy heeft de complete waterstofinstallatie geleverd. Er zit een brandstofcel van 2,4 kW aan boord waarin de 250 gram waterstof uit een cilinder op 350bar omgezet wordt in elektriciteit voor de zes elektromotoren.

Tijdens de demonstratievlucht in een circuit is de bijna volledige 250 gram waterstof verbruikt. Het toestel heeft hiermee bijna 50 km afgelegd in een tijdsbestek van anderhalf uur. De piloot heeft de vlucht vanuit de controlekamer op het vliegveld Stadskanaal uitgevoerd en had geen zicht meer op de drone.

“De demonstratievlucht is een grote mijlpaal voor de dronesector. Wij hebben drie enorme stappen gezet om drone vluchten met waterstof aandrijving boven land in de toekomst mogelijk te maken. Allereerst hebben de diverse instanties toestemming gegeven om het vliegen op waterstof toe te laten. Ten tweede dat er met een waterstofdrone gevlogen mag worden zonder direct zicht van een piloot op een drone. En als laatste dat we mochten vliegen op niet meer volledig gecontroleerd grondgebied.”

Egbert Swierts, CCO bij Drone Delivery Services
Veiligheid op één

Wat wij, van Alles over Waterstof, veel terugkrijgen uit waterstofprojecten was ook hier het grootste struikelblok om niet al eerder te kunnen vliegen met de drone. De drone met waterstof moest eerst voldoend aan alle wet- en regelgeving om ook maar één centimeter de lucht in te gaan. Daarbij is er veel aandacht besteed aan veiligheidsaspecten. Er is een FLARM systeem geïnstalleerd ter voorkoming van botsingen en zijn er twee back-up systemen geïnstalleerd als de waterstofinstallatie uitvalt. Allereerst neemt dan een accupakket de aandrijving over om bij incident zo snel en veilig mogelijk te landen. Mocht ook deze haperen dan is er een parachute aanwezig om een veilige landing in te zetten.

Er zijn gesprekken gaande om een vervolg aan de pilot te geven. De volgende uitdaging voor de initiatiefnemers is om niet meer in circuits te vliegen, maar in een rechte lijn van A naar B.


Bron: Drone Delivery Services

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *