De gemeente Groningen heeft gisteren de eerste Pragma Alpha waterstoffiets in Nederland in gebruik genomen. Er is door firma Holthausen speciaal een tankfaciliteit ingericht voor de fiets bij Energy Point in Groningen.

De stad Groningen profileert zich al geruime tijd als waterstofstad. Naast waterstofvrachtwagens en -auto’s heeft de gemeente nu ook een fiets op die brandstof. De fiets is onderdeel van een pilot van de gemeente naar het gebruik van waterstof als aandrijving. Hiermee wil de stad aan zowel inwoners als ambtenaren laten zien wat er mogelijk is met deze krachtbron. Als deze pilot slaagt is de weg vrij voor de aanschaf van meerdere fietsen. Dat zullen wel fietsen worden van het volgende model dat in 2022 op de markt komt, waarvan de aanschafprijs aanzienlijk lager zal zijn.

Gerrit Griffioen, hoofd Centrale Werkplaats gemeente Groningen, had vorig jaar bij de Nederlandse lancering van de waterstoffiets al direct interesse. De contacten waren al snel gelegd met Dick van Goch, die namens Divago Consulting optreedt als handelsagent van de waterstoffiets in Nederland. De eis van de gemeente was dat er ook een passende tankinfrastructuur regionaal beschikbaar zou zijn. In samenwerking met Holthausen is daar een oplossing voor gemaakt.

Bij tankstation Energy Point aan de Bornholmstraat is het mogelijk gemaakt om de waterstoffiets te vullen met groene waterstof. Normaal kunnen op deze locatie waterstoftrucks tanken op een druk van 350 bar, maar die druk is te hoog voor de fiets. Holthausen heeft een speciale koppeling ontwikkeld waarmee op 300 bar getankt kan worden, zodat de fiets ‘gewoon’ bij het tankstation kan tanken. Dit is ook meteen het eerste waterstof fietstankstation van Nederland.

Categorieën: Fietsen

1 reactie

F.P. Hagenaar · 30 augustus 2021 op 22:50

Een e-bike gebruikt elektriciteit uit een accu die met duurzame elektriciteit gevuld is. In dit proces gaat weinig tot bijna geen energie verloren. Waterstof fiets gebruikt elektriciteit die met waterstof opgewekt is en die waterstof is gemaakt en duurzame elektriciteit van windmolen of zonnepaneel. Dit proces gaat meer dan de helft van de energie verloren in de omzetting en elektriciteit waterstof waterstof elektriciteit. Mijn vraag is nu wat is nou dat geweldige voordeel van een waterstoffiets boven een e-bike. Die laatste gaat veel beter met de duurzame elektriciteit op want voor een waterstof fiets moet meer dan 2 keer zoveel elektriciteit opgewekt worden per gereden kilometer.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *