Na een lange reis vanuit Italië werd afgelopen week het eerste waterstofproductie- en opslagplatform voor offshore omstandigheden door een sleepboot de Eemshaven binnen gevaren. De innovatieve installatie is gebouwd door Rosetti Marino en werd door Crosswind, een joint venture van Shell en Eneco, overgedragen aan Delft Offshore Turbine (DOT). De BLPH zal, zoals het nu naar uitziet, voorlopig niet bij een offshore windpark geplaatst worden. DOT zal onderzoeken doen of de BaseLoad Power Hub (BLPH) ingezet kan worden voor netbalans.

Temmen van de wind

Steeds meer elektriciteit komt van windparken op zee. Daarmee wordt het lastiger om vraag en aanbod van elektriciteit op elk moment in balans te hebben en te houden. Om die netbalans te onderzoeken is de BLPH door CrossWind bedacht en gebouwd. Anders dan gepland staat hij nu in de Eemshaven op de wal, klaar voor gebruik voor onderzoeken door DOT. 

DOT zal zich in eerste instantie richten op de opslag van elektriciteit in de aanwezige batterij van de BLPH. Batterijtechnologie moet volgens DOT gaan helpen om netcongestie tegen te gaan. In tweede instantie wil DOT ook waterstof gaan maken. De benodigde vergunning daarvoor wordt binnenkort ingediend.

“We zijn trots op onze bijdrage aan dit groene waterstofplatform. Met de overhandiging aan DOT bevorderen we verdere kennis en innovatie in de energietransitie. Het is goed dat dit project in het noorden van Nederland plaatsvindt en bij kan dragen aan de waterstofeconomie in Groningen.”

Frans Everts, president-directeur Shell Nederland

Batterij- en waterstofopslag

Door Rosetti Marino werd er in Italië twee jaar gewerkt aan het compacte platform. Na voltooiing kwam de BLPH over zee naar Groningen. Het platform heeft een omvang van 23 bij 46 meter groot en weegt 1.800 ton. De installatie bestaat uit een elektrolyser van 2,5 MW met waterstofopslag van maximaal 1.200 kg. Daarnaast een conversiemodule met een elektrische batterij van 1 MW en een opslagcapaciteit van 5 MWh.


Bron: Shell


2 reacties

Frank Karelse · 21 oktober 2025 op 11:11

Vraag die blijft hangen is waarom de BLPH dan voorlopig niet bij offshore windparken gebruikt gaat worden. Het klinkt alsof er een voortschrijdend inzicht is geweest dat dit platform toch niet de beste oplossing is. Of is het oplossen van de netcongestie aan land een grotere opportuniteit voor het gevaarte?

    Erwin Geurts · 22 oktober 2025 op 10:00

    Shell geeft op de website aan: De wereld is sinds de aanbesteding en de ingebruikname van het windpark Hollandse Kust Noord drastisch veranderd. De kosten van bouwen op zee zijn in de tussenliggende jaren scherp gestegen. De belangstelling voor de bouw van nieuwe parken is als gevolg daarvan op de Noordzee vrijwel verdampt. En het Nederlands kabinet heeft de ambities voor waterstofproductie op zee getemperd.

    Kijkend naar de stijgende kosten, zocht ook CrossWind naar kostenbesparingen voor Hollandse Kust Noord. Zou het niet voordeliger zijn om de BLPH op het land te plaatsen in plaats van op zee? Dat maakt onderhoud en testen van de proefinstallatie toch een stuk goedkoper? En wat als je de installatie helemaal niet gaat gebruiken? Of zou er een nieuwe gebruiker kunnen zijn?

    Toen is DOT in beeld gekomen en heeft het een andere bestemming gekregen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *