De “nul-emissie” shuttle van Semitan werd op 30 augustus in gebruik genomen. Tevens is er een waterstoftankstation operationeel voor o.a. het tanken van de shuttle.

De nieuwe waterstofshuttle ‘Jules Verne 2’ gaat in Nantes varen tussen de wijken Port-Boyer en Petit-Port. De overtocht tussen beide oevers aan de Erdre duurt slechts 3 minuten. Het schip heeft een maximale capaciteit van 25 passagiers en 6 tot 10 fietsen.

De motor van de shuttle wordt aangedreven door twee waterstofbrandstofcellen. Op een volle tank kan het schip ongeveer vijf á zes dagen varen. De shuttle is door Nantes Métropole en Ademe gefinancierd. De investering bedraagt ca. € 678.000.

Tegelijk met de tewaterlating van de shuttle heeft Semitan een waterstofproductie- en tankstation geopend onder de naam MuLTHy. Zij produceren 80 kg waterstof per dag. Het station levert niet alleen de waterstof voor de Jules Verne 2, maar ook voor de waterstofauto’s van Semitan, EDF en La Poste. Ook is het de bedoeling dat particuliere rijders hier kunnen gaan tanken. De investering van het tankstation bedraagt in totaal ca. € 1,970 mln.


Bron: Metropole Nantes

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: