Het ministerie van Klimaatbescherming in Oostenrijk heeft € 3,1 mln beschikbaar gesteld voor de ontwikkeling van ’s werelds eerste waterstof smalspoortrein op de Zillertalbahn.

De Oostenrijkse knowhow van smalspoortreinen wordt in het proefproject ‘HyTrain’ gebruikt om ’s werelds eerste smalspoortrein op waterstof te ontwikkelen. Dit project omvat de ontwikkeling van de waterstof aandrijflijn voor de trein met bijbehorende waterstofinfrastructuur (winning, opslag en bijtanken van groene waterstof). Voor ‘HyTrain’ is een financieringsbudget van 3,1 miljoen euro beschikbaar.

Een smalspoor is een spoorweg met een spoorwijdte die kleiner is dan 1435 mm. In Oostenrijk liggen veel smalspoorlijnen van 760 mm spoorwijdte. Enkele voorbeelden zijn de Bregenzerwaldbahn, Pinzgauer Lokalbahn en Zillertalbahn. Op het laatste traject wordt de proef met de waterstoftrein uitgevoerd.

De waterstof aandrijflijn wordt getest op de testbank van het Hydrogen Center Austria (HyCentA). Vervolgens wordt er proefgereden op het bestaand traject van de Zillertalbahn met een elektrische trein. Het doel van het proefproject is het bevorderen van onderzoek naar waterstoftreinen en een koolstofvrij openbaar vervoer. Bij het ontwikkelen van de trein wordt er ook gekeken naar de uitkomsten van de tests in het voorbeeld project van Alstom in Duitsland.


Bron: Klima- und Energiefonds

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: