De deelstaten Berlijn en Brandenburg en de Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) hebben naar uitgebreid onderzoek besloten om treinen op waterstof in te gaan zetten in de regio rond de Duitse hoofdstad. Tevens heeft de Deutsche Bahn besloten om alleen nog treinen aan te schaffen op batterij of waterstof.
Als eerste wordt er gestart met de operationele voorbereidingen, zoals de ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur en de aanschaf van de voertuigen. De waterstoftreinen moeten in 2024 gaan rijden op de Heidekrautbahn. De inzet van de duurzame trainen komt ten goede aan het project om de hoofdlijn van de Heidekrautbahn te reactiveren die deel uitmaakt van infrastructuurproject i2030.
De zeven innovatieve voertuigen op waterstof beschikken over 140 zitplaatsen op elke trein. Voldoende deuren aan weerszijden van het voertuig zorgen voor een snelle passagierswissel, waarbij het ruime multifunctionele compartiment met twaalf fietsparkeerplaatsen centraal tussen twee van deze deuren is geplaatst. De treinen moet in 2024 dagelijks elk uur gaan rijden.
Het project ontvangt in totaal 25 miljoen euro aan financiering van het federale ministerie van Transport, dat zal worden verdeeld over de drie projectsponsors ENERTRAG, Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) en Kreiswerke Barnim. De financiering wordt gecoördineerd door NOW GmbH en Project Management Jülich (PtJ).
“Met het waterstofonderzoeksproject op de Heidekrautbahn worden klimaatvriendelijke aandrijvingen op de proef gesteld. Ik kijk uit naar de ervaringen en de vergelijking met andere opties zoals elektrificatie van de lijn of batterij-aangedreven treinen, die binnenkort ook in de metropoolregio gaan rijden. De Heidekrautbahn naar Wilhelmsruh, met een aansluiting op het Märkisches Viertel, is een zeer belangrijke verbinding in het grote i2030-project. Op die manier creëren de deelstaten aantrekkelijke aanbiedingen op het spoor om mensen in staat te stellen zonder hun eigen auto te doen in zowel het woon-werkverkeer als het excursieverkeer.”
Bettina Jarasch, senator voor milieu, mobiliteit, consumentenbescherming en klimaatbescherming van de deelstaat Berlijn
Alleen nog duurzame treinen voor DB
De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn wil dat al haar dieseltreinen vanaf 2040 alleen nog op biobrandstof rijden. Ook zal DB in de toekomst alleen nog treinen aanschaffen die op een batterij of op waterstof rijden. De vloot van 3.000 dieseltreinen moet vanaf dit jaar al geleidelijk overgaan op alternatieve brandstoffen zoals HVO.
0 reacties