Regionale spoorwegmaatschappij RMV heeft aangekondigd dat het zijn relatief nieuwe waterstofvloot vanaf volgend jaar tijdelijk gaat vervangen door dieselaangedreven rollend materieel. Dit na een twee jaar durende reeks van storingen en uitvallen door technische problemen. De Coradia iLint waterstoftreinen van Alstom gaan terug naar de fabriek om alle problemen op te lossen. De werkzaamheden zullen naar verwachting een jaar in beslag nemen.
De Franse treinfabrikant Alstom haalt zijn iLint-waterstofeenheden terug na twee jaar van onbetrouwbare inzet op het Duitse spoor. De vloot, die actief is in de bergachtige Taunus-regio, wordt vervangen door 16 geleasede dieselmotoren uit de Lint 41-serie van Alstom. Deze zullen ingezet worden tussen Bad Homburg en Brandoberndorf. Op de lijn RB12 Königstein – Frankfurt blijven wel waterstoftreinen rijden.
Alstom geeft aan dat het alle contractkosten van de leasecontracten voor dieseltreinen zal dekken. Het komende jaar zal Alstom gebruiken voor een algemene revisie van de foutgevoelige technische componenten van de iLint-voertuigen. Na het upgraden moet de trein weer betrouwbaar ingezet kunnen worden in het Taunus-netwerk.
“Het is betreurenswaardig dat Alstom met de twee jaar durende reeks van storingen het vertrouwen in nieuwe aandrijftypes een slechte dienst heeft bewezen. Door gebruik te maken van de beproefde dieseltreinen creëren we het belangrijkste: een betrouwbaar aanbod van ritten op de Taunusbahn voor onze burgers. Het is echter ook waar dat dieseltreinen op de lange termijn geen toekomst meer hebben. Alstom moet het komende jaar intensief gebruiken om de treinvloot eindelijk op een betrouwbare en duurzame manier te krijgen.”
Ulrich Krebs, voorzitter van de raad van toezicht van RMV en districtsbestuurder van de Hochtaunuskreis
Bron: RMV
0 reacties