Het eerste vliegtuig dat aangedreven wordt op 100 procent synthetische brandstof heeft gevlogen op Cotswold Airport. Hiermee vestigen Royal Air Force en Zero Petroleum Limited een Guinness World Record. De synthetische UL91-brandstof wordt gemaakt door een combinatie van waterstof uit water en koolstof uit atmosferische koolstofdioxide.

Eerder dit jaar had KLM de primeur met bijmengen van synthetische kerosine aan gewone kerosine op een vlucht van Amsterdam naar Madrid. Op Cotswold Airport gingen ze een stap verder door een korte vlucht te maken met een Ikarus C42 microlight-vliegtuig aangedreven door alleen synthetische brandstof.

De synthetische UL91-brandstof van Zero Petroleum wordt vervaardigd door waterstof uit water en koolstof uit koolstofdioxide in de atmosfeer te halen. Deze innovatie maakt deel uit van het RAF-project MARTIN en heeft het potentieel om 80-90% koolstof per vlucht te besparen. Dit project ondersteunt de visie van de RAF dat synthetische brandstoffen een belangrijke rol zullen spelen bij het aandrijven van de snelle jets van de toekomst.

Voorafgaand aan de baanbrekende vlucht werd de synthetische brandstof uitgebreid getest met CFS Aero. De motor toonde geen afwijken en leek net alsof het op fossiele brandstof draaide, maar liep op een lagere temperatuur. Dit betekent dat het gebruik van synthetische brandstof ook de levensduur van de motor kan verlengen en een aanzienlijke koolstofbesparing kan opleveren.


Bron: Zero Petroleum

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: