WinGD en CMB.TECH combineren hun expertise in fossielvrije brandstoftechnologie in een baanbrekende samenwerking voor een vloot van bulkschepen aangedreven door ammoniak.

Het Zwitsere maritieme energiebedrijf WinGD en de Belgische scheepvaart- en cleantech groep CMB.TECH hebben een overeenkomst ondertekend over de ontwikkeling van tweeslagmotoren op ammoniak (NH3). CMB.TECH en WinGD hebben als doel de ammoniak dual-fuel X72DF-motor te installeren op een serie van 10x 210.000 DWT droge bulkschepen die in 2025 en 2026 op een Chinese scheepswerf zullen worden gebouwd. De motor kan werken op diesel of ammoniak, met diesel als pilot fuel.

In het kader van dit gezamenlijke ontwikkelingsproject zal CMB.TECH WinGD ondersteunen bij de ontwikkeling van het op ammoniak aangedreven motorconcept met een grote boring (cilinderdiameter). CMB.TECH heeft een aanzienlijk inzicht in alternatieve brandstoffen en bouwt, ontwerpt, bezit en exploiteert grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak.

Zowel WinGD als CMB.TECH geloven dat ammoniak een zeer belangrijke rol kan spelen in de decarbonisatie van de maritieme industrie. De reeks grote bulkschepen die worden aangedreven door de ammoniakmotoren van WinGD zal de eerste reeks in haar soort zijn en het bewijs leveren dat grote zeeschepen kunnen worden aangedreven door koolstofvrije brandstoffen.

Ammoniak leent zich volgens de partijen beter als koolstofvrije milieuvriendelijke energiedrager voor de grote vaart dan waterstof omdat het een hogere energiedichtheid heeft voor hetzelfde opslagvolume wanneer het gekoeld of halfgekoeld wordt opgeslagen.

“Wij geloven dat ammoniak de meest veelbelovende koolstofvrije brandstof is voor diepzeeschepen.”

CMB CEO Alexander Saverys

De nieuwste motoren in WinGD’s X-DF portfolio voegen ammoniakcapaciteit toe aan de bewezen technologie van WinGD’s X-motoren. Ze zullen gebaseerd zijn op de X92B-motor, die door zijn toonaangevende brandstofefficiëntie een ideaal uitgangspunt vormt voor de ontwikkeling van ammoniakmotoren met grote boring (cilinderdiameter).

Het ontwikkelingsproject met CMB.TECH is een van de vele projecten die WinGD uitvoert met scheepseigenaars en motorbouwers. Op deze manier zorgt het bedrijf voor de beschikbaarheid van dual-fuel ammoniak tweeslagmotoren wanneer de wereldwijde vloot zich voorbereidt om groene brandstoffen te gebruiken om de lange termijn doelstellingen voor decarbonisatie te halen.

Artist impression van een zeeschip op ammoniak
Categorieën: Scheepvaart

1 reactie

Frank Conijn · 6 februari 2023 op 15:23

Oké, dus NH3 neemt per energie-eenheid minder ruimte in dan H2. Maar wat gebeurt er met de N bij de verbranding ervan? Als dat NOx (stikstofoxide) wordt, is de vraag wat dat doet met de totale milieubelasting.

En hoe zit het met de productie van NH3? Hoeveel energie vraagt dat t.o.v. H2?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *