Elk jaar organiseert Horizon Educational de Horizon Hydrogen Grand Prix. Hierin strijden studenten uit diverse landen in 15 teams oa om wie met een 1:10 waterstof RC auto de meeste meters kan afleggen. Dit jaar was de finale World Final 2022 van 2 t/m 5 juni in Assen.

Op 2 juni arriveerden de 15 teams en alle officials in de Bonte Wever te Assen. Na een korte briefing voorafgaande aan het diner kreeg Burgemeester Marco Out het woord. Hij heette alle deelnemers van de Horizon Hydrogen Grand Prix hartelijk welkom in de Bonte Wever en wenste hen veel succes tijdens de wedstrijd. Hij vond het heel bijzonder dat er ook meisjes waren die zich interesseerden in techniek. Hierna sprak Mare Riemersma, lid van het College van Bestuur van het Drenthe College de deelnemers toe en opende het openingsdiner voor alle deelnemers.

Basisschool leerlingen

Op vrijdagmorgen 3 juni brachten de teams een bezoek aan het Drents Museum. Hierdoor was de zaal leeg en konden ruim 200 basisschoolleerlingen aan de slag met een mini waterstofvoertuig. Zij begonnen de ochtend met een korte introductie over waterstof door Paul de Groot, waarna ze in groepen aan de slag gingen met de bouw van hun voertuig. Alles van gerecycled materiaal. Aan het einde van de ochtend konden ook zij een kleine race houden met de voertuigen die zij gebouwd hadden. Ook kregen zij bij het circuit een uitleg over de grote race van de race director.


Na de lunch begon de technische keuring van de auto’s en de presentaties en konden teams beginnen aan hun vrije training om het circuit te leren kennen.

VIP ontbijt

Vroeg in de ochtend van 4 juni was er een VIP ontbijt, waar het bedrijfsleven, de politiek en het onderwijs elkaar ontmoetten. Arwin Nimis, voorzitter van het College van Bestuur van het Drenthe College (DC) opende het ontbijt en ging met name in op de geschiedenis van waterstof. Zo haalde hij aan dat Robert Boyle al in 1670 waterstof heeft omschreven. Nelleke Vedelaar, loco commissaris van de Koning in de provincie Drenthe, sprak de waardering uit voor het initiatief van het Drenthe College om de World Final naar Nederland te halen. Zij bedankte Dick Huisman (DC) en Paul de Groot (race director) voor de organisatie van het event.

Startsein

Na het ontbijt verzorgde zij samen met Paul het startsein voor de 6 uur durende endurance race met radiografisch gestuurde hybride waterstof modelauto’s in schaal 1:10. De strijd tussen de teams was hevig, maar ook collegiaal. De 15 teams uit Amerika (4), Tsjechië (2), Zwitserland (2), Nederland (3), België (1), Slowakije (1), Duitsland (1) en Bulgarije (1) deden hun uiterste best om als eerste nog steeds rijdend over de finish te komen. De Nederlandse teams waren Summa Racing 3, Alfa Racing 2 en Hydroguy’s. Summa Racing 3, van het Summa automotive uit Helmond was eerste geworden bij het Nederlands Kampioenschap op 13 mei 2022 in sportcentrum Kardinge te Groningen. Alfa Racing 2, van het Alfa College uit Groningen werd tweede tijdens het NK. Een wildcard werd gegeven aan de DC Hydroguy’s van het Drenthe College.

Lovende woorden voor Paul de Groot

Craig Knight, CEO van Hyzon Motors, verzorgde samen met Dick Huisman de Finish vlag. Na afloop werd Paul de Groot, Race Director H2GP, Nederland, in de bloemen gezet omdat het zijn laatste race was die hij in Nederland heeft georganiseerd. Zowel Kamil Jelinek, CEO van Horizon Educational, als Dick Huisman van het Drenthe College en Michiel Poel, directeur van Hobby Time in Nederland, spraken lovende woorden.

De prijswinnaars

Na dit korte intermezzo begon de prijsuitreiking.
Als eerste kwam de Presentation Award voor het team met de boeiendste en duidelijkste mondelinge presentatie. Deze prijs kwam in handen van het Alfa Racing 2 team uit Nederland.

Pit Stop Award voor het best georganiseerde team, waar het gaat om de beste samenwerking tussen de monteurs en de drivers. Deze prijs ging naar zowel Oakwood Pink als Oakwood Blue, beiden uit Amerika.

Design Award voor het team met de beste body en waarvan het algehele ontwerp door de jury als beste is gekozen. Deze prijs werd in de wacht gesleept door Ace Racer uit Amerika.

De Innovation Award voor het team dat gebruik heeft gemaakt van aanpassingen en innovatieve functies die volgens de jury het meest geavanceerd zijn. Deze prijs werd gewonnen door Ege Hydrofoxes uit Duitsland.

De Energy Award voor het team met het laagste waterstofverbruik, oftewel het team, dat de race met de meeste ronden en zo min mogelijk hydrostiks (waterstofhouders) afrondt.
Hier waren twee teams die elkaar niet ontliepen de winnaars waren Oakwood Pink uit Amerika en Werkteam 1 uit Tsjechië.

Tenslotte de Endurance Award voor het team met de meeste ronden aan het einde van de race.

Nummer een werd Oakwood Pink met 1363 ronden. Zij werden de wereldkampioen 2022. Op de tweede plaats kwam Oakwood Blue met 1353 ronden, terwijl Steam 2 op de derde plaats eindigde met 1266 ronden. Alle drie de teams komen uit Amerika.

Verder in volgorde van plaatsing:

  1. Automodel Team Bulgaria, uit Bulgarije met 1260 ronden.
  2. Kysucki Strojnici uit Slowakije met 1182 ronden.
  3. RC Racing Hubalov uit Tsjechië met 1133 ronden.
  4. Werk Team 1 uit Tsjechië met 1130 ronden.
  5. Ege Hydrofoxes uit Duitsland met 1110 ronden.
  6. Ase Racer uit Amerika met 1101 ronden.
  7. Alfa Racing 2 uit Nederland met 1035 ronden.
  8. Summa Racing uit Nederland met 1008 ronden.
  9. Liebherr uit Zwitserland met 849 ronden.
  10. DC Hydroguy’s uit Nederland met 810 ronden.
  11. Epai-Gibs uit Zwitserland met 767 ronden.
  12. VTIR@OMIC1 uit België met 456 ronden.

Bron: Paul de Groot Oud Race Director H2GP Nederland
Foto’s © Paul de Groot en Iris Sijbom Photography

Categorieën: Wedstrijd

1 reactie

Rainer · 13 juni 2022 op 21:04

Sehr schöner Artikel, wieder eine tolle Aktion von meinem alten Freund Paul!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *