Yanmar Power Technology brengt een maritiem 300 kW waterstofbrandstofcelsysteem commercieel op de markt. Het bedrijf is van plan om dit systeem in te bouwen in passagiersschepen, werkschepen en vrachtschepen die actief zijn in kustgebieden waar waterstof tanken relatief makkelijk toegankelijk te maken is.

Eerst ervaring opgedaan met testboot

In samenwerking met Toyota en Iwatani is met een testboot door de ingenieurs van Yanmar de werking van het waterstofbrandstofcelsysteem en de besturing van de elektrische aandrijflijn tijdens daadwerkelijke proefvaarten geverifieerd. Daarbij werd gebruik gemaakt van hogedruk waterstofcilinders op 700 bar. De resultaten en ervaring die zijn opgedaan met deze testactiviteiten hebben enorm bijgedragen tot het ontwikkelen van het eigen duurzame brandstofcelsysteem voor de maritieme markt.

Approval in Principle (AiP) van ClassNK

Yanmar wil met de inzet van de nieuw ontworpen waterstofbrandstofcelmodule de uitstoot van koolstof in de maritieme industrie verlagen. Het 300 kW brandstofcelsysteem heeft een laag geluidsniveau en is door ClassNK gecertificeerd. Het 3.000 kilogram wegende systeem wordt vanaf augustus 2023 op bestelling gemaakt.

Plannen voor waterstof verbrandingsmotoren

Er wordt door de Japanse motorfabrikanten, Kawasaki Heavy Industries, Yanmar Power Technology en Japan Engine Corporation gewerkt aan drie motoren (2- en 4-takt) op waterstof. In 2025 verwachten ze de op waterstof aangedreven scheepsmotoren voor zee- en kustschepen gereed te hebben.


Bron: Yanmar

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *