Op 22 december 2021 heeft YouOn de “hydrogen energy bicycle system” officieel in gebruik genomen. Er zijn in totaal 1.000 waterstof deelfietsen in het belangrijkste stedelijke gebied van Changzhou, provincie Jiangsu, geplaatst.

Het Chinese deelfietsplatvorm YouOn heeft een waterstoffiets ontwikkeld. In de diagonale carrosserie van de porseleinblauwe fiets bevindt zich de waterstof brandstoftank. Onder het zadel is de brandstofcel en batterijpakket verwerkt. Ondanks de vele componenten zou de fiets licht van gewicht zijn volgens de fabrikant. Tevens geven zij aan dat de verwisselbaar waterstoftank in slechts 5 seconden te vervangen is.

De fietsen hebben een actieradius van 70 km met een snelheid van maximaal 23 kilometer per uur. De batterij ondersteunt de fietser bij extra energievraag tijdens bergopwaartse reis. Vanaf de lanceringsdag worden de 1.000 fietsen aangeboden tegen een huurprijs van 2 yuan (€ 0,28) per 20 minuten.

De huidige productiekosten van de waterstoffiets zijn iets hoger dan de elektrische variant met lithiumbatterij. Door de fietsen in serieproductie te maken, wordt verwacht dat tegen eind 2022 de kosten nagenoeg gelijk zullen zijn. Het plan is 10.000 fietsen in 2022 te produceren.


Bron: YouOn

Categorieën: Fietsen

4 reacties

Van de Voorde Dirk · 27 december 2021 op 17:58

Dat de waterstoffiets even duur wordt dan de batterijfiets is mij niet duidelijk? Als je iets kan maken met batterijen dan moet je niet denken aan waterstof want waterstof moet je ten slotte maken met elektriciteit. Zie mijn filmpje rond de 6de minuut. https://youtu.be/ZTAcAKeCy0E

    Willem · 29 december 2021 op 13:22

    Voor gering electriciteit gebruik zoals bij een fiets lijkt mij waterstof niet nodig. Auto’s gebruiken ca. 30 keer zoveel per km Daar is het ook de vraag.

Th. hunter · 29 december 2021 op 08:43

Dirk,
Een vreemde reactie vind ik.
Waterstof maak je met elektriciteit.
Je slaat het dan op.
Middels een brandstofcel maak je er weer elektriciteit mee.
Door waterstof in een tank mee te nemen op deze fiets en dan in de brandstofcel om te zetten naar elektriciteit, kan de fiets ermee aangedreven worden.
Zonder enige vorm van ‘negatieve’ uitstoot.
Enkel puur water komt er bij vrij.
In mijn ogen is waterstof dé brandstof voor de toekomst.
Eigenlijk al voor nú.

Mark Van Kerchove · 3 januari 2022 op 11:16

It s about the queest for long term storage of zero caron generated electricty. You have free wind and solar electricity – but batteries are not a good option for long term storage ( and in addition require mining of rare metals – which isn t too enverinmentally friendly either).
Hydrogen is a way to store electrity longterm – so using hydrogen seems a very good practice to boost zero carbon electricty production.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: