Zoals bekend is het lastig om waterstof in grote hoeveelheden mee te nemen. In de gasvorm vraagt het om hoge drukken en vloeibaar vervoer vraagt om extreem lage temperaturen. binden aan stikstof is een mogelijkheid, maar vraag om 2x een omzetting die energie kost. Onderzoekers van de Universiteit Louvain-la-Neuve claimen nu een doorbraak gevonden te hebben.
Om waterstof in in de gasvorm in voertuigen te kunnen meenemen, wordt gebruik gemaakt van hoge drukken. In een vrachtwagen of stadsbus wordt gebruik gemaakt van drukken tot 350 bar en in personenauto’s zelfs tot 700 bar. Deze oplossing wordt gekozen omdat anders het volume van de waterstoftanks veel te groot zou zijn voor het voertuig. Vloeibare waterstof zou een alternatieve oplossing kunnen zijn. Echter wordt waterstof pas vloeibaar bij -253 graden Celcius. En in de praktijk kost het een hoop energie om deze lage temperaturen te bereiken en te behouden.
Alternatief
Onderzoekers van de Universiteit Louvain-la-Neuve, de franstalige afsplitsing van de KU Leuven, hebben een alternatief gevonden: opslag in poreuze materialen die waterstofmoleculen aan het oppervlak van moleculaire poriën kunnen hechten. Hierdoor kan de vereiste druk worden verlaagd en de opslagtemperatuur worden verhoogd.
2x de dichtheid van vloeibare waterstof
Ze ontdekten dat een poreuze vorm van magnesiumboorhydride , γ-Mg(BH4)2 een dichtheid kan opslaan van (144 g H2 per liter). Dit is ruim 2x zo groot als de dichtheid van vloeibare waterstof en ruim 3,6x zo groot als de opslag onder 700 bar druk.
Poriënstructuur
Het geheim van de vinding is de poriënstructuur die is opgebouwd uit negatief geladen waterstofatomen. Deze negatieve lading zorgt ervoor dat de waterstofmoleculen zich zo positioneren dat ze hyperefficiënt interageren met de waterstofatomen, waardoor ze optimaal (zeer dicht) kunnen worden opgeslagen. Deze grote ontdekking is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Chemistry .
foto © Universiteit Louvain-la-Neuve
2 reacties
Fred · 26 maart 2024 op 22:41
Is dit een 1-aprilgrap…?
Adriaan10 · 1 april 2024 op 12:03
Ik kan me niet voorstellen dat dit een 1 aprilgrap zou kunnen zijn. Als je de onderliggende documentatie leest, is er wel erg veel moeite gedaan om geloofwaardig over te komen. Wat mij betreft is dit een prachtige en revelutionaire vinding die de toepassing van waterstof zal eleveren.