Natilus en ZeroAvia hebben een strategisch partnerschap aangekondigd om gezamenlijk waterstof-elektrische motoren te ontwikkelen voor Natilus Kona-vrachtvliegtuigen. ZeroAvia’s ZA600 zal de waterstof-elektrische voortstuwing leveren voor de nieuwe Kona korteafstands feeder.

ZeroAvia wil zero-emissie commerciële luchtvaart mogelijk maken. Begin dit jaar hebben ze met succes de eerste vlucht van een Dornier 228-testvliegtuig met 19 zitplaatsen uitgevoerd. In dit testtoestel zit ZeroAvia’s ZA600 aandrijflijn van 600 kW. Als alles conform planning verloopt, verwacht ZeroAvia in 2025 een gecertificeerd vliegtuig af te hebben en de aandrijflijn beschikbaar te stellen voor Natilis Kona-vrachtvliegtuigen.

De twin turboprop Kona is een blended-wing-body (BWB) ontwerp dat het eerste uit de nieuwe serie zal zijn. De Kona heeft een spanwijdte van 85 voet. Volgens ZeroAvia biedt de casco-architectuur voldoende ruimte voor het opslaan van waterstofbrandstof, waardoor een laadvermogen van 3,8 ton mogelijk is.

Beide partijen willen met dit duurzame BWB model de luchtvrachtbezorgingsindustrie transformeren naar koolstofarme vluchten. Door de expertise van beide ondernemingen te benutten verwachten ze straks ook langeafstands- en emissievrije luchtvrachtleveringsoplossing voor de hele industrie te creëren.


Bron: Natilis

Categorieën: Vliegen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *