ZeroAvia voltooide gisteren met succes de eerste vlucht van een Dornier 228-testvliegtuig met 19 zitplaatsen dat werd omgebouwd om gedeeltelijk op waterstofbrandstofcellen te vliegen.
De vlucht vond plaats in het VK en markeerde een cruciale mijlpaal in ZeroAvia’s HyFlyer II, een programma gesteund door de Britse regering dat gericht is op de ontwikkeling van een aandrijflijn van 600 kW om vliegtuigen met 9 tot 19 zitplaatsen wereldwijd te ondersteunen met emissievrije vluchten. De vlucht vertrok vanaf de R&D-faciliteit van het bedrijf op Cotswold Airport in Gloucestershire, VK, en duurde tien minuten.
Waterstof electrisch
Een full-size prototype waterstof-elektrische aandrijflijn werd gemonteerd op de linkervleugel van het vliegtuig. Deze werkte samen met een ‘traditionele’ Honeywell TPE-331 turboprop motor aan de rechterkant. De waterstof-elektrische aandrijflijn aan boord werd gevoed met gecomprimeerde gasvormige waterstof.
De waterstof-elektrische aandrijflijn bestaat uit twee brandstofcelstacks, met lithium-ionbatterijpakketten die piekvermogen ondersteunen tijdens het opstijgen en extra redundantie toevoegen voor veilig testen. De waterstof-elektrische aandrijflijn aan boord werd voorzien van gecomprimeerde gasvormige waterstof dat on-site wordt geproduceerd.
Een reeks van wereldprimeurs
De nieuwste prestatie volgt op ZeroAvia’s eerdere wereldprimeurs , zoals de prototypevluchten met zes zitplaatsen van een Piper M-Class casco in 2019 en ‘s werelds eerste commerciële zespersoons waterstof-elektrisch aangedreven vlucht in september 2020.
Alle systemen presteerden zoals verwacht
“Dit is een belangrijk moment, niet alleen voor ZeroAvia, maar voor de luchtvaartindustrie als geheel, omdat het laat zien dat echte emissievrije commerciële vluchten slechts een paar jaar verwijderd zijn. De eerste vlucht van ons vliegtuig met 19 zitplaatsen laat zien hoe onze technologie schaalbaar is en benadrukt de snelle vooruitgang van emissievrije voortstuwing”, zei Val Miftakhov, oprichter en CEO van ZeroAvia, in een verklaring.
De Dornier-228 zal een reeks testvluchten uitvoeren vanaf Kemble en later demonstratievluchten vanaf andere luchthavens.
0 reacties